"Силата на кучето" с 12 номинации за Оскар, "Дюн" – с 10

„Силата на кучето“ на Джейн Кемпиън, продуциран от Netflix, очаквано оглави номинациите „Оскар“. Той се състезава в 12 категории, сред които най-престижните – за филм, режисура, адаптиран сценарий, главна мъжка роля, второстепенна мъжка (две) и женска роля. 

Психологическият уестърн на новозеландската режисьорка, който вече спечели 217 отличия в този награден сезон, е и фаворит за спечелването на „Оскар“ за най-добър филм. С това жените биха извършили нечуван подвиг в Меката на старите бели мъже – след като в първите 92 години на Академичните награди само веднъж филм на режисьорка е покорявал този връх (Катрин Бигълоу, 2009), 2021 и 2022 могат да се окажат двете поредни години, в които най-високото киноотличие попада в ръцете на жена. През миналия април Клои Жао спечели със „Земя на номади“.

Но да се върнем към тазгодишните номинации. Втори в редицата е великолепният „Дюн“, който престъпно отсъства от номинациите за най-добър режисьор (Дени Вилньов), но остава сред фаворитите за филм, адаптиран сценарий, операторско майсторство, музика и всички технически категории. Неговите номинации са общо 10.

С по 7 са други два шедьовъра на 2021 г. – „Белфаст“ на Кенет Брана и „Уестсайдска история“ на Стивън Спилбърг, като и двата се нареждат сред претендентите за филм на годината и за най-добър режисьор. За разлика от „Дюн“, актьорската игра в който не е впечатлила членовете на Академията, Джуди Денч и Киърън Хайндс печелят номинации за поддържащи роли в „Белфаст“, а Ариана Дебоуз – за римейка на „Уестсайдска история“. 

Любопитен факт съобщава Би Би Си: две двойки в живота са номинирани за „Оскар“ съответно при мъжете и жените. Пенелопе Крус в е кандидат за „Оскар“ за главна женска роля с „Паралелни майки“, а съпругът й Хавиер Бардем – за главна мъжка в Being the Ricardos. Сгодените Джеси Племънс и Кирстен Дънст са номинирани съответно за поддържащите си изпълнения в „Силата на кучето“. 

Новата политика на „включване“ на различни раси и етноси е разиграна предимно чрез 6-те номинации на „Методът Уилямс“ – биографичен филм за бащата на тенисистките Винъс и Серена Уилямс с участието на Уил Смит. Той щеше да е най-незаслужено попадналият в компанията на 10-те най-добри филма за годината, ако не бяха сложили там и злободневния „Не поглеждай нагоре“. Уил Смит също е номиниран за най-добър при актьорите, в компанията на далеч по-заслужилия Дензъл Уошингтън („Трагедията на Макбет“).

Само отчасти като изненада могат да се тълкуват 4-те престижни номинации на японския „Карай колата ми“ – след като през 2020 г. корейският „Паразит“ спечели точно толкова „Оскари“. Адаптацията по разказ на Харуки Мураками се състезава за най-добър филм, режисура, международен филм и адаптиран сценарий. Коментаторите отбелязват отсъствието на Лейди Гага от категорията за най-добра актриса („Домът на Гучи“), но не е пропуснато впечатляващото изпълнение на Кристен Стюарт в друг биографичен филм – лейди Даяна в „Спенсър“.

Сред приятните изненади на сутринта (номинациите бяха обявени в Лос Анджелис в 5:18 ч. местно време) са двете признания за „Най-лошата личност на света“ – един от най-приятните европейски филми на 2021 г., който тръгва в петък по нашите екрани. Освен за международен филм (редом с претенденти от Япония, Дания, Италия и, за пръв път – Бутан), той е номиниран и за най-добър оригинален сценарий.  При анимациите се състезават два филма на „Дисни“ с един на „Пиксар“, датския Flee (номиниран и за чуждестранен) и слабоизвестния „Семейство Мичъл срещу машините“.

Наградите „Оскар“ за 2022 г. ще бъдат връчени на 27 март в Лос Анджелис, а ето и списък с номинациите в по-важните категории:

 

Най-добър филм на годината: 

„Белфаст“

CODA

„Дюн“ 

„Не поглеждай нагоре“

„Карай колата ми“ 

„Методът Уилямс“

Licorice Pizza (Пол Томас Андерсън)

„Улицата на кошмарите“

„Силата на кучето“

„Уестсайдска история“

 

Най-добра актриса в главна роля: 

Джесика Частейн – The Eyes of Tammy Faye

Оливия Колман – „Изгубената дъщеря“ 

Пенелопе Крус – „Паралелни майки“

Никол Кидман – Being the Ricardos

Кристен Стюарт – „Спенсър“

 

Най-добър актьор в главна роля: 

Хавиер Бардем – Being the Ricardos

Бенедикт Къмбърбач – „Силата на кучето“ 

Андрю Гарфийлд – Tick, Tick… Boom!

Уил Смит – „Методът Уилямс“

Дензел Уошингтън – „Трагедията на Макбет“

Най-добър режисьор: 

Кенет Брана – „Белфаст“

Рюсуке Хамагучи – „Карай колата ми“

Пол Томас Андерсън – Licorice Pizza

Джейн Кемпиън – „Силата на кучето“

Стивън Спилбърг – „Уестсайдска история“

 

Най-добър адаптиран сценарий: 

Coda 

„Дюн“

„Карай колата ми“

„Изгубената дъщеря“

„Силата на кучето“

 

Най-добър оригинален сценарий: 

„Белфаст“, Кенет Брана 

„Не поглеждай нагоре“, Адам Маккей

„Методът Уилямс“, Зак Бейлин

Licorice Pizza, Пол Томас Андерсън

„Най-лошата личност на света“, Ескил Фогт, Йоахим Триер

 

Най-добър международен филм: 

„Карай колата ми“, Япония

Flee, Дания

„Божията ръка“, Италия

„Лунана: Як в класната стая“, Бутан

„Най-лошата личност на света“, Норвегия

 

Най-добра пълнометражна анимация:

„Енканто“

Flee

„Лятното приключение на Лука“

„Семейство Мичъл срещу машините“

„Рая и последният дракон“

 

Най-добро операторско майсторство: 

„Дюн“, Грег Фрейзър

„Улицата на кошмарите“, Дан Лаустсен

„Силата на кучето“, Ари Уегнър

„Трагедията на Макбет“, Бруно Делбонел

„Уестсайдска история“, Януш Камински 

Най-добра оригинална филмова музика:

„Не поглеждай нагоре“, Николас Брител

„Дюн“, Ханс Цимер

„Енканто“,  Джърмейн Франко

„Паралелни майки“, Алберто Иглесиас

„Силата на кучето“, Джони Грийнууд

 

Най-добра оригинална песен: 

Be Alive, Бийонсе и DIXSON – „Методът Уилямс“

Dos Oruguitas, Лин Мануел Миранда – „Енканто“

Down to Hoy, Ван Морисън – „Белфаст“

No Time to Die, Били Айлиш и Финиъс О’Конър – „Смъртта може да почака“

Somehow You Do, Даян Уорън – „Четири хубави дни“

Дискусиите са закрити за тази страница