Проклятието на „Оскар”-ите: Хали Бери в депресия, Ейдриън Броуди пред самоубийство

Само след броени дни, на 28 март, светът отново ще е „Оскар“. Трепети, вълнения и епична битка за признание и статуетки.

„Златното момче“ обаче не е това, което носи – то е повече зла поличба, отколкото почести и слава. За мнозина „проклятието на Оскарите“ е просто удобна фраза, с която се привлича още повече вниманието към събитието и наградените, разбира се.

Но, уви, не. Оказва се термин, въведен от американската научна преса и е толкова реален, колкото и всеки друг научен факт.

Почти веднага след като заветната статуетка попадне в ръцете на актьора или актрисата, те са застигнати от срив или в любовния си живот, или кариерата им тръгва стремглаво към бездната.

Проклятието се потвърждава и статистически.

„Вероятността победителка в категория „Най-добра актриса“ да се разведе по-рано от неотличените с титлата е 63 процента“, заявява Колийн Стюарт от университета в Питсбърг. Тя проучва любовния живот на всички номинирани актьори и актриси от 1936 година насам. Почти всяка година кандидати за приза са петима мъже и пет жени – общо 751 номинирани.

Оказва се, че цели 60 процента от тях са се развели поне веднъж след това. Докато браковете на жените са продължили средно по 4,3 години, ненаградените актриси са били омъжени средно по 9,5 години. Не е необходимо да си член на Менса, за да разбереш, че съпругът не се чувства добре, когато половинката му е под светлините на прожекторите, а той се оказва просто придружител.

Вероятно мъжът се чувства унизен, когато пред стотици хиляди зрители го наричат чудесен съпруг, както направи Рийз Уидърспун на награждаването си през 2006 година.

Осем месеца по-късно последва разводът й. При получаването на приза си Кейт Уинслет заяви, че е голяма късметлийка с прекрасен съпруг, а година по-късно вече беше разведена с него.

 Ейдриън Броуди напуска Холивуд, за да се спаси.

Ейдриън Броуди напуска Холивуд, за да се спаси.

Джулия Робъртс поставя началото на печалната статистика. През 2001 г. тя се разделя с Бенджамин Брат, с когото са заедно от четири години, и само три месеца след като печели „Оскар“ за „Ерин Брокович”.

Едва няколко години по-късно Брат разкрива причините за раздялата- славата и голямата известност направили характера на Джулия непоносим. Две седмици след като получава „Оскар“, Сандра Бълок се намира в пъкъла.

Актрисата научава от жълтата преса, че мъжът й й изневерява с татуиран модел почти от година. Момичето веднага използва повода да се похвали и да разкаже подробности.

Ким Бейсингър печели наградата през 1997 г. за ролята си в „Поверително от Ел Ей“ и е първата актриса, която получава „Оскар“, след като е позирала гола за „Плейбой“. Следва компромисният успех в „Мечтаех за Африка“, където печели наистина сериозна сума. Сега й остава единствено да споделя спомени и да се гордее с дъщеря си, която е не по-малко секси от майка си.

За някои неволите след наградите само отварят вратата към ада. „Войната е опиат“ е заглавието на филма на Катрин Бигълоу, който й донесе шест награди „Оскар“ и я вкара в историята на киното като първата жена режисьор, отличена с този приз.

Но след светкавиците на фотоапаратите остана по-вълнуващата, но не бляскава история. Катрин е бившата съпруга на Джеймс Камерън – другия голям претендент за статуетката, номиниран в 9 категории.

Сблъсъкът между тях бе наречен „Войната на семейство Камерън“. Когато през 1988 г. Джеймс Камерън се запознава с Катрин Бигълоу, той вече е популярен в бранша с таланта си да превръща нискобюджетни филми в блокбастъри. За първи път и жената срещу Камерън е равностойна по интелект и талант с него.

Ейдриън Броуди е най-младият, печелил наградата „Оскар“ за най-добър актьор. Това се случва през 2003 г. за ролята му в „Пианистът“. Тогава е едва на 29 години. Но след това така и не получава значима роля.

Актьорът разделя живота си на две части – преди и след „Пианистът“. Успехът не го прави щастлив. Месеци наред не може да мисли за нищо друго освен за страданията, които евреите са преживели през Втората световна война, и за ужаса на концентрационните лагери.

Толкова дълбоко е навлязъл в мъчителната тема, че не може да излезе и да продължи да живее. Дори обмислял самоубийство.

Именно тогава решава, че не иска да играе във филми, които въздействат по този начин на когото и да било. По-добре „Кинг Конг“ или „Хищникът“ и сам се оттегля от машината на Холивуд.

 Всички желаят статуетката, но тя носи зла поличба.
Всички желаят статуетката, но тя носи зла поличба

Хали Бери сама е споменавала, че наградата за нея не означава много в контекста за равноправие на цветнокожи, тъй като след нея никой не е взимал такава награда.

„Наричат го проклятието на „Оскар“. Всички очакват, че след приза ще завалят безброй предложения за значими роли, които са достойни за отличия, но реалността е различна“, споделя тя.

Актрисата разказа, че на сутринта след бляскавата церемония е мислела, че на вратата й ще почукат едни от най-великите режисьори в индустрията, поставяйки в ръцете й страхотни сценарии за филми, но това така и не се е случило.

Изминаха 20 години, откакто Хали Бери влезе в историята като първата чернокожа жена, спечелила престижната награда в категорията „Най-добра актриса“ за изпълнението си във филма „Балът на чудовищата“.

Но въпреки огромния й успех нейната кариера не се развива по начина, който е очаквала, независимо от факта, че още същата година се появи като момиче на Бонд в 12-ия филм от поредицата за британския шпионин – „Не умирай днес”.

Личният й живот пък представлява такава бъркотия, че бившите й дори се обединяват, за да се защитят, когато тя ги обвинява в тормоз. Те пък я определят като неуравновесена. След делата тя признава, че е страдала от депресия.

След като Мира Сорвино блесна с неблагодарната роля на „проститутка със златно сърце“ във филма на Уди Алън „Могъщата Афродита“, често я определят като каноничния пример за „проклятието на Оскар“.

След тази роля в живота й не се случва нищо, което да предопределя блясък, слава и пари, но пък тя не спира да споделя драмите си със света. Сорвино е толкова нещастна, че преди около три години открито заяви, че участието във филма на Уди Алън е най-голямата й грешка и дори открито взе позиция в обвиненията срещу режисьора, като написа открито писмо до дъщеря му.

По същото време Сорвино направи и лично признание за насилието, което самата тя е преживяла едва на 16 години. Тогава мъжът, чието име не се споменава, напъхал презерватив в устата й, за да я изплаши „за ролята“.

Сорвино е една от първите холивудски актриси, които проговориха за сексуалните престъпления на продуцента Харви Уайнстийн. Куба Гудинг Джуниър, също като Сорвино, трупа единствено негативи след наградата си за най-добър актьор в поддържаща роля през 1997 г. за изпълнението си във филма „Джери Магуайър“.

През 2019 г. се разведе след 22-годишен брак с ученическата си любов Сара Капфер, а година по-късно бе обвинен, че два пъти е изнасилил жена в хотелска стая в Ню Йорк през 2013 г.

Историята на наградите „Оскар“ познава и два случая, при които отличените актьори са отказали да получат своите призове. Това са Джордж Скот през 1971 година и Марлон Брандо през 1973 година.

 Мира Сорвино е била подложена на сексуално насилие.

Мира Сорвино е била подложена на сексуално насилие.

 

Франсис Макдорманд разби клеймото

Миналата година Макдорманд спечели наградата за най-добра актриса за главната си роля в „Земя на номади“. Това е нейният трети „Оскар“. Първият е за най-добра актриса в поддържаща роля във „Фарго“, а вторият – за главната роля в „Три билборда извън града“.

С победата си 64-годишната Макдорманд попада в елитния клуб на актьорите с по три награди „Оскар“, който включва Мерил Стрийп, Даниъл Дей-Луис и Джак Никълсън. Рекордът от четири актьорски отличия на киноакадемията принадлежи на покойната Катрин Хепбърн.

Освен в киното Франсис Макдорманд се изявява и в театъра и телевизията и е отличена с най-престижните награди в тези области – „Тони“ и „Еми“. Това я нарежда сред едва няколкото носители на т.нар Тройна корона, удостоени с „Оскар“, „Тони“ и „Еми“. И животът й си е прекрасен. Омъжена е от цели 34 години за режисьора Джоел Коен.

 Мария Бакалова не получи наградата, но пък бележи успех след успех.

Мария Бакалова не получи наградата, но жъне успех след успех

 

Източник: Телеграф

 

Дискусиите са закрити за тази страница